~My first chicken rice~

Assalamualaikum..

Haaa.. memandangkan ni minggu study week.. so aku pon cabut la balik rumah.. huhuh.. bosan kott kalau dok kamsis.. dengan penghuni ptss yang sedikit sempena minggu ni..
harini aku nak shar sikit tentang first resipi berat yang aku berjaya buat walaupon tak complete 100%.. iaitu
                                                 
                  ~Chicken Rice~
   (percubaan makanan berat pertama)

^cweehhwaahh..kembg sikit lutut ni dok goyang-goyang^
sorry lahh tak sehebat dan sesedap chef2 kat luar sana.. tapi untuk gadis-gadis or teruna yang sebaya aku yang nak cara cepat boleh guna step ni kott^^huhu..^^

actually.. mak aku demam sama.. so aku ni pulak dah  lama dok mengidam nak makan nasi ayamm^ haa don't think negative yaa^..
so dengan kerajinan aku yang ada pada hari ini.. aku publish diri aku nak buat~heeheee.. mak aku tak pernah nak halang aku masuk dapur sebab memang selama ni aku dok masuk pon..kuikuiikk^^yelaa kalau tak masuk macam nak mencekik 0.O.. ngeett~~

ingredients semua dah ada..ni aku nak share skit cara resipi budak-budak aku ni..
budak laa sngat kanss~!!


Ingredients yang aku guna cumalah:
~untuk nasi ayam~
- bawang merah (ditumbuk)
- bawang putih (ditumbuk)
- halia (hiris)
- 4 sekawan (kalau tak tahu tanya mak korang2)
- beras
- minyak sapi
- daun pandan
- pencelup
- air stok ayam

Caranya ^^

1) Panaskan periuk. Tumis bawang putih, merah, 4 sekawan dan halia dengan menggunakan minyak sapi sehingga naik bau.

2) Bila da keperangan, masukkan beras yang telah dibasuh. Gaul sebati.

3) Masukkan air stok ayam. Kacau sebati dan biar sehingga masak.

4) Bila nasi hampir masak . Masukkan daun pandan dan sedikit pencelup kuning. Gaul hingga rata.

Untuk sup ayam dan ayam goreng~

1) Tumis bawang putih, bawang merah, halia dan 4 sekawan.

2)  Masukkan air stok ayam, sup bunjut.

3) Setelah mendidih, boleh masukkan hirisan ayam yang direbus dan daun sup.

4) Sementara  itu, bolehlah menggoreng ayam yang telah diperap dengan sos tiram, madu dan sedikit kicap pekat. Boleh juga menggunakan rempah yang telah siap sedia di pasaran.







TQ FOR WATCHING~~

Tiada ulasan: